Publicat de: Daniel Onaca | 4 iulie 2014

Elie Barnavi despre integrismul islamic

Fundamentalism versus integrism

– Fundamentalismul  pretinde o întoarcere către ‘fundamentele’ credinţei, apropiindu-se cât mai mult posibil de preceptele religiei şi procedând, uneori, dar nu întotdeauna, la o lectură ad literam a textelor sacre. Astfel, un ultraortodox evreu este un fundamentalist, dar nu în mod necesar un integrist.

– Integrismul este întotdeauna politic. Trei definiţii:

1) religia devenită politică radicală;

2) invadarea domeniului politic în ansamblu de către religie;

3) religia funcţionând ca ideologie totală (ceea ce o apropie de religiile seculare de substituţie, precum comunismul sau fascismul).

 

Barnavi

 

Cauzele emergenţei islamului integrist

– Incapacitatea de a concepe un domeniu politic distinct, independent de D-zeu

– Incapacitatea de a înfrunta sfidările modernităţii.

Dacă marele secret al Occidentului creştin este laicitatea, atunci confuzia dintre spiritual şi temporal, ca şi supunerea acestuia din urmă celui dintâi reprezintă principala cauză a rămânerii în urmă a Orientului musulman. Pentru a nu da decât un exemplu, au existat tipografii evreieşti şi creştine la Istanbul încă de la sfîrşitul secolului al XV-lea, însă o tipografie musulmană nu a putut fi instalată decît două secole mai târziu din cauza opoziţiei înverşunate a ulemalelor (‘clerul’ musulman).


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Categorii

%d blogeri au apreciat: