Publicat de: Daniel Onaca | 6 Aprilie 2016

Voci din Banat. Tudor Duică (2)

Tudor Duică

Istoria de la centru și istoria locală

Eu cu istoria României, aia scrisă pe colțul mesei la comandă politică, am o problemă personală, fiindcă ea se învârte doar în jurul unui centru și al evenimentelor care sunt legate de acel centru. Prin centru mă refer aici nu neapărat la București, cum ar fi tentați unii să creadă, ci la ideea că doar Țara Românească este miezul istoriei românilor, iar Transilvania, Banatul, Moldova sau Bucovina, sunt importante doar din perspectiva unirii cu Țara Românească. Toate evenimentele din ultimii 2000 de ani se circumscriu acestui tip de istorie, ceea ce este în mare măsură fals și total neproductiv.

Mie îmi place să cred că istoria este mult mai locală, mai regională și evident mai pasionant de urmărit, decât din perspectiva unora care stau undeva sus, unitari și indivizibili, crezând cu tărie că toți ceilalți trebuie să facă ciocu mic, în numele unui foarte vag patriotism, care de fapt e mai mult de paradă. De aceea, de exemplu, îmi plac monografiile mult mai mult decât sintezele, la fel cum îmi plac mult mai mult regiunile, decât statul unitar național și indivizibil, bine ancorat în meandrele centralismului democratic.

Lasă un răspuns

Categorii

