Publicat de: Daniel Onaca | 9 Iulie 2016

Cum e să stai de șase. Dan Colceag

Povestea lui Liță Perniță

Trec în fiecare dimineaţă prin intersecţia de la Lujerului în drumul meu către tramvaiul 41 şi mai departe spre serviciu. De multe ori întâlnesc în intersecţie, aproape de Mega, un bătrân cu păr şi barbă ninse, îmbrăcat mereu cu camaşă albă şi care cerşeşte fără a privi trecătorii, aşezat pe un scăunel cu trei picioare ca un arbust înflorit cu rădăcinile ieşite din pământ. Astăzi trec pe lângă el, îi pun 10 lei în cutia de carton din faţă şi îl intreb amical fără să aştept neapărat un raspuns:

– Ce mai faceţi?

– Stau de şase! zice el şoptit, aproape conspirativ, uitându-se repede în jur ca şi cum s-ar teme să nu fie surprins.

– Păi de ce? îl întreb curios să-i aflu jocul pentru că nu pare tocmai locul în care să se producă vreo infracţiune.

– De prost! zice el. Dacă nu ştii, afli acum de la mine că, atunci când se iese la furat, cel mai prost şi mai mototol stă de şase iar ăia mai voinici şi mai sprinteni sar gardul şi îndeasă în saci.

Mă grăbeam spre serviciu dar e prima dată când ridică fruntea şi mă priveşte în ochi aşa că îl ascult mai departe:

– Era la noi în sat un băiat cu doi ani mai mare ca mine, Liţă Perniţă îl strigam, un copil bolnăvicios, cu carnea moale, care adormea şi la şcoală şi la joacă. Avea şi picioarele răşchirate uite-aşa! (îmi arată cu degetele osoase cât de crăcănat era Liţă). Ta-su avea o livadă bogată şi când mergeam acolo la furat de pere ori de gutui îl luam şi pe Liţă să stea de şase, să nu cumva să vie ta-su să ne prinză. Când ieşeam cu traistele pline îi dădeam şi lui o fructă că ăla care stă de şase primeşte mai puţin. Aşa de prost era că se bucura de gutuia aia furată din curtea lui…

Aş pleca dar mi-e clar că moşul mai are ceva de spus. Ba chiar se ridică pentru a da greutate cuvintelor lui:

– Uită-te la mine, am aproape nouăzeci de ani… şi n-am ştiut până acum că eu sunt Liţă Perniţă. Mă bucur de pensia pe care mi-o dau din munca mea, de mersul gratis cu ITB-ul şi de două buline la preţ redus şi stau de şase să fure ei până nu mai pot căra! se aşază din nou pe scaun.

– Sănătate bunicule! zic eu… Şi eu stau de şase, cred că stăm toţi de şase!

– Mergi sănătos, Liţă! spune el

Are dreptate bătrânul. O ţară întreagă stă de şase ca să se poată fura pe ea însăşi!

Lasă un răspuns

Categorii

