Publicat de: Daniel Onaca | 9 Iulie 2016

Mândrie și arhitectură

Catedrala

Două opinii. Alex Ștefănescu și Teodor Baconschi

Alex Ștefănescu : Mă bucur că poporul din care fac parte este, în marea lui majoritate, de confesiune ortodoxă. Mă recunosc în morala acestei religii, bună, generoasă și îngăduitoare. (…) L-am cunoscut și pe patriarhul României, Daniel, când mi-a înmânat (nu numai mie, ci și altor scriitori, artiști și ziariști) o medalie. I-am spus atunci, răsfățându-mă: „Nu merit această distincție, sunt păcătos!”. Iar Prea Fericitul Părinte mi-a șoptit pe un ton confesiv, cu un umor binevoitor, care m-a surprins: „N-aveți nicio grijă, eu sunt și mai păcătos!” Credeam că numai în visurile mele există un asemenea patriarh. Mă bucur că se construiește Catedrala Neamului. O merităm. Noi, românii am suferit mult de-a lungul sutelor de ani, înghesuindu- ne umili în spațiile mici ale unor biserici de lemn, ușor de incendiat de invadatori. Culmea este că și azi unii pretind că lemnul și spațiile mici ne sunt destinate. Eu cred, dimpotrivă, că avem dreptul la solemnitate și măreție.

Teodor Baconschi: Imperiul habsburgic a construit la Băile Herculane un Karlovy Vary, un Vichy, un Baden-Baden care ar fi putut spori faima României de azi. Iată ce am reușit să facem din această bijuterie. Nicio scuză nu e valabilă. Ăștia suntem, cam asta reușim să facem noi, cu civilizația noastră bazată pe impostură și nesimțire. Noroc că ne dă afară din casă «mândria».

Lasă un răspuns

Categorii

