Publicat de: Daniel Onaca | 14 Iulie 2016

Vorbe de dobitoc. Vasile Ernu

Vasile Ernu

Bocet la căpătâiul cozii

Există o adevărată cultură şi un adevărat limbaj al cozii. N-au creat ei («ei», adică capitaliştii – nota mea) cu toată libertatea lor şi cu toată societatea lor civilă atâta bogăţie cât am creat noi prin această instituţie socială. «Tu după cine eşti?», «Sunteţi ultimul?», «Îmi ţineţi puţin rândul?»«Mă întorc într-un minut», «Tinere domn, nu-ţi este ruşine?», «Ce se dă?» Şi câte şi mai câte. Nu e cazul să vă explic bogăţia şi nuanţele acestor întrebări. Cine ştie cunoaşte, iar cine nu, nu va afla niciodată. Aş putea înşira o mulţime de fraze şi situaţii remarcabile.

Aici se făceau noi cunoştinţe, se dezvoltau idei şi opinii, se creau sau se dizolvau solidarităţi de grup. Aici am văzut puterea proletariatului şi mânia sa. Aici am învăţat ce înseamnă să fii «într-un cuget şi-o gândire», «uniţi la bine şi la rău», dar tot aici am văzut ce înseamnă furia şi triumful spiritului individualist. Aici am învăţat ce înseamnă conştiinţa de clasă, conştiinţa de clasă a cozii. E o forţă care poate schimba lumea din temelii.

Păcat că aceşti capitalişti au reuşit să producă atâtea mărfuri încât să depăşească capacitatea noastră de a construi cozi. Producţia de mărfuri a bătut producţia de cozi şi ne-au transformat din proletari cu o conştiinţă superioară în nişte amărâţi de consumatori. Dictatura mărfii a fost mai tare decât dictatura cozii. Şi «societatea civilă» sovietică s-a retras să privească o pauză publicitară.

Lasă un răspuns

Categorii

