Publicat de: Daniel Onaca | 21 Noiembrie 2016

Ciudatele istorii de la malul pescarilor (6)

O istorie despre un câine negru © Daniel Onaca

Au trecut trei ani de când îmi petrec concediul la Malmö, metropola sudică, de la malul mării Skagerak. Între timp, am apucat să cunosc câțiva din acei oameni care, vara, obișnuiesc să vină mai în fiecare zi pe insulă. Așa i se spune petecului de pămând, unde municipalitatea a găsit de cuviință să ridice un cartier de locuințe care, acum, când e gata construit, mi se pare că seamănă cu o stațiune turistică din arhipeleagul Canare… cu clădiri albe, acoperișuri plate și balconae deschise îmbrățișărilor soarelui. La drept vorbind, denumirea de ”insulă” nu i se potrivește exact. Poate ar trebui să i spună peninsulă; datorită limbii de pământ ce o leagă de orașul căreia îi aparține și căreia nici unui pieton ori conducător auto, aflat în drum spre sau dinspre acest loc, nu i-ar da prin minte să-i spună ”pod”.

Spuneam că pe câțiva din pescarii care se ațin pe aici am apucat să-i cunosc; oameni de condiție modestă (cred), despre a căror viață nu știu mai nimic. Mult mai cunoscute îmi sunt poveștile de care am luat cunoștintă în timpul orelor petrecute în tovărășia lor. Cele mai ciudate istorii le-am aflat de la bunul Torsten; istorii pe care și el le-a ”pescuit” de la unul și de la altul, în te miri care colțișor de țară ori port al lumii. Omul a fost, printre altele, și matroz la viața lui. Asta înseamnă că a apucat să vadă multe cheiuri și a avut norocul să întâlnească semeni de toate națiile. De la care din ei anume a aflat el istoria următoare, nu mi-a spus și nici eu nu l-am descusut ca să aflu. O redau aici, periată de zorzoanele lexicale cu care Torsten obișnuiește să-și împodobească istoriile.

O femeie de pe aici, din Limhamn, în timp ce se afla odată în vizită la niște rude la Malmö, a avut parte de o experiență ciudată. Pe atunci, între Malmö și Limhamn, era o distanță bunicică așa că femeia a înnoptat la neamurile ei. Noaptea, în timp ce dormea, a avut senzația că cineva s-a așezat pe brațul ei. Dimineața următoare a simțit o durere supărătoare în braț și s-a hotărât ca, la întoarcere, să caute un vindecătoare pe care o știa ea. Între timp, în viața femeii au apărut alte treburi care se cereau mântuite așa că vizita la tămăduitoare a tot amânat-o. Odată, pe când își făcea târguielile la piață, s-a ivit lângă ea un câine mare și negru. Apăruse de niciunde și nimeni nu știa al cui este. După ce i-a dat târcoale o vreme, patrupedul a dispărut la fel de brusc precum apăruse. În timpul nopții, femeia a visat că acel câine s-a apropiat de patul ei și i-a lins brațul beteag. Dimineața, durerea de la braț a dispărut cu totul. După o vreme, femeia a aflat că tămăduitoarea la care s-a gândit să meargă murise în urmă cu două săptămâni, adică exact în ziua când se hotărâse ea să meargă și să o roage să-i vindece beteșugul.

Aceasta a fost povestea lui Torsten, despre femeia cu brațul beteag și câinele negru. Unii poate că o socotesc o simplă istorie de felul celor care se spun în preajma Halloween-ului. Eu însă nu pot să nu mă întreb, oare ce împrejurări sociale au putut-o naște? Mai întâi, că eroina principală a acestei povestiri nu mi se pare a fi femeia cu brațul bolnav, ci tămăduitoarea. Pe urmă, să fi fost această poveste un rezultat al moștenirii moralei lutherane ori, mai degrabă, transpunerea în literatura orală a unuia din acele principii etice, inoculat în conștiința cetățenilor de-a lungul deceniilor de cârmuire social-democrată? Oricare ar fi explicația, respectarea cuvântului, onorarea unei promisiuni chiar și după trecerea în neființă mi se pare că exprimă, una din trăsăturile fundamentale ale suedezilor.

Responses

  1. Parcă-i scrisă de Voiculescu.

    • Acesta este un compliment… prea greu ca să-l pot duce, cel mult îți pot mulțumi pentru el.


Lasă un răspuns

Categorii

